W OSIELSKU
Regulamin
Rady Rodziców
przy Zespole Szkół w Osielsku
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
Tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Rada Rodziców, zwana dalej „Radą”, reprezentuje ogół rodziców uczniów.
2. Rada działa na podstawie ustawy o systemie oświaty, statutu szkoły i niniejszego regulaminu.
§ 2
1. Rada liczy tylu członków, ile jest oddziałów w szkole.
2. W skład Rady wchodzi po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych
w tajnych wyborach.
3. Kadencja Rady trwa rok.
4. W uzasadnionych przypadkach, jeśli w czasie kadencji, ze składu Rady ubędzie członek Rady, dopuszcza się zorganizowanie wyborów uzupełniających do składu Rady.
5. Decyzję o przeprowadzeniu wyborów uzupełniających podejmuje Rada w głosowaniu jawnym.
§ 3
1. Rada może tworzyć komisje i zespoły zadaniowe mające charakter opiniująco - doradczy.
2. Zasady, tryb tworzenia, zadania komisji i zespołu ustala Rada.
Rozdział II
Wybory do Rady
§ 4
1. Wybory do Rady przeprowadzane są corocznie, we wrześniu, na pierwszym zebraniu rodziców każdego oddziału, bez względu na liczbę rodziców przybyłych na spotkanie.
2. Rodzice uczniów danego oddziału, zgromadzeni na zebraniu, wybierają spośród siebie Radę Oddziałową.
3. Rada Oddziałowa powinna liczyć nie mniej niż 3 osoby. O liczebności Rady Oddziałowej decydują rodzice danego oddziału.
4. Do udziału w wyborach uprawnieni są rodzice (prawni opiekunowie) uczniów danego oddziału. Jednego ucznia może reprezentować w wyborach tylko jeden rodzic.
§ 5
1. Wybory Rad Oddziałowych przeprowadza komisja skrutacyjna wybrana w głosowaniu jawnym spośród uczestników zebrania.
2. Do komisji nie mogą wchodzić osoby kandydujące do Rady Oddziałowej.
§ 6
1. Wybory Rad Oddziałowych odbywają się w głosowaniu tajnym na zasadach ustalonych przez rodziców uczestniczących w zebraniu. Jeżeli trzecia (w przypadku 3 osobowej Rady Oddziału) i kolejne osoby uzyskały taka samą liczbę głosów, głosowanie dla tych osób powtarza się.
§ 7
1. Rada Oddziałowa wybiera spośród siebie przedstawiciela do Rady Rodziców Szkoły.
2. Jeżeli zebranie rodziców nie postanowi inaczej, Przedstawicielem Rady Oddziału do Rady Rodziców Szkoły, jest osoba, która otrzymała najwyższą liczbę głosów w wyborach do Rady Oddziału.
3. Na wniosek rodziców uczestniczących w zebraniu, przedstawiciela Rady Oddziałowej do Rady Rodziców szkoły może wybierać ogół rodziców uczestniczących w zebraniu, w głosowaniu tajnym, spośród wybranych członków Rady Oddziałowej.
4. Jeżeli dwie lub więcej osób uzyska taka sama, największa liczbę głosów, głosowanie powtarza się dla tych osób.
§ 8
1. Obwieszczenie wyników wyborów, podanie do wiadomości składu Rady i zwołanie pierwszego posiedzenia Rady należy do obowiązków Dyrektora.
2. Pierwsze posiedzenie Rady powinno odbyć się nie później niż 14 dni od terminu wyborów.
Rozdział III
Władze Rady
§ 9
1. Rada wybiera ze swojego grona Prezydium Rady w składzie: Przewodniczący Rady, Zastępca Przewodniczącego, Sekretarz, Skarbnika oraz Członek.
2. Wybór Prezydium odbywa się w trybie głosowania.
§ 10
1. Rada wybiera spośród siebie Komisję Rewizyjną. Komisja Rewizyjna liczy nie mniej niż trzy osoby. Komisja Rewizyjna wybiera spośród siebie przewodniczącego.
2. Wybory przedstawicieli Komisji Rewizyjnej odbywają się w trybie głosowania.
3. Członkami Komisji Rewizyjnej nie mogą być: Przewodniczący, Zastępca Przewodniczącego, Sekretarz, Skarbnik, Członek
Rozdział IV
Zadania Władz Rady
§ 11
1. Przewodniczący Rady organizuje prace Rady, zwołuje i prowadzi posiedzenia Rady, reprezentuje Radę na zewnątrz.
2. Zastępca przewodniczącego Rady przejmuje obowiązki przewodniczącego w czasie jego nieobecności. Zakres zadań Zastępcy ustala Przewodniczący
3. Sekretarz Rady odpowiada za dokumentację Rady i protokołowanie jej posiedzeń.
4. Skarbnik Rady odpowiada za prawidłową gospodarkę funduszem gromadzonym przez Radę.
5. Rada Rodziców dwa razy do roku składa sprawozdania ogółowi rodziców wraz
z wnioskami pokontrolnymi Komisji Rewizyjnej.
§ 12
1. Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest kontrolowanie:
1) Realizacji uchwał podejmowanych przez Radę Rodziców,
2) Gromadzenia i wydatkowania funduszy Rady Rodziców.
2. Komisja Rewizyjna przedstawia rodzicom uczniów szkoły sprawozdanie z wykonanego nadzoru, dwa razy do roku.
3. Rada Rodziców składa coroczne sprawozdania ogółowi rodziców wraz z wnioskami pokontrolnymi.
Rozdział V
Posiedzenia Rady
§ 13
1. Posiedzenia Rady odbywają się w terminach ustalonych w rocznym harmonogramie, nie rzadziej niż raz na 2 miesiące.
2. Poza terminami ustalonymi w harmonogramie, posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący powiadamiając członków Rady, co najmniej 7 dni przed terminem posiedzenia.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach przewodniczący może zwołać posiedzenie Rady w trybie pilnym, bez zachowania 7-dniowego terminu.
3. Posiedzenia Rady mogą być również zwoływane w każdym czasie, z inicjatywy 1/3 składu Rady oraz na wniosek Dyrektora, Rady Pedagogicznej lub Samorządu Uczniowskiego.
§ 14
1. Przygotowanie posiedzenia Rady jest obowiązkiem przewodniczącego. Członkowie Rady, na 7 dni przed posiedzeniem, otrzymują projekt porządku obrad. Projekt porządku zamieszczany jest także na stronie Internetowej szkoły.
2. Posiedzenia Rady prowadzone są przez przewodniczącego lub przez upoważnionego przez Przewodniczącego Członka Rady.
3. W posiedzeniach Rady może brać udział, z głosem doradczym, Dyrektor lub inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady.
4. Posiedzenia Rady są ważne, o ile obecnych jest, co najmniej 1/4 Członków Rady.
§ 15
1. Posiedzenia Rady są protokołowane.
2. Protokoły posiedzeń Rady są przyjmowane przez Radę w drodze głosowania na następnym posiedzeniu Rady.
Rozdział VI
Podejmowanie uchwał
§ 16
1. Rada obraduje na zebraniach i podejmuje uchwały w sprawach należących do jej kompetencji, określonych w ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
2. Uchwały Rady podejmowane są zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym.
3. W sprawach personalnych, a także na formalny wniosek członków Rady, głosowanie odbywa się w trybie tajnym.
4. Uchwały Rady numerowane są w sposób ciągły w danym semestrze roku szkolnego.
5. Opinie Rady wydawane są w takim samym trybie jak uchwały.
Rozdział VI
Prawa i obowiązki Członków Rady
§ 17
1. Członkowie Rady mają prawo:
1). Dostępu do wszystkich informacji i dokumentów związanych z organizacją i przebiegiem procesu dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczego, poza informacjami i dokumentami uznanymi za poufne, lub dotyczącymi spraw personalnych.
2). Wypowiadania swoich opinii we wszystkich sprawach szkoły.
3). Głosowania na równych prawach, we wszystkich decyzjach podejmowanych przez Radę.
2. Członkowie Rady mają obowiązek aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach i pracach Rady.
Rozdział VII
Fundusze Rady
§ 18
1. Rada może gromadzić i wydatkować fundusze przeznaczone na działalność statutową szkoły oraz działalność Rady.
2. Szczegółowe zasady gromadzenia i wydatkowania funduszu ustala corocznie Rada w planie finansowym wydatków.
§ 19
Pisemne wnioski o środki z funduszu Rady mogą składać:
1) Dyrektor,
2) Rada Pedagogiczna,
3) Samorząd Uczniowski.
§ 20
1. Rada gromadzi środki, o których mowa w § 18 na wydzielonym rachunku bankowym.
2. Środkami zgromadzonymi na koncie dysponuje Rada poprzez dwie upoważnione osoby:
a. Przewodniczącego.
b. Skarbnika.
§ 21
Dokumenty finansowe przed zaksięgowaniem zatwierdza Skarbnik Rady.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 22
Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia i obowiązuje w roku szkolnym 2010/2011