W OSIELSKU
Szkolny Program Wychowawczy Zespołu Szkół w Osielsku na rok szkolny 2011/2012
W skład Zespołu Szkół w Osielsku wchodzą:
· Szkoła Podstawowa w Osielsku;
· Gimnazjum Nr 2 w Osielsku
Szkoła pragnie zadbać przede wszystkim o pełny, integralny rozwój młodego człowieka w wielu wymiarach jego funkcjonowania, m.in.:
- intelektualnym;
- emocjonalnym;
- społecznym;
- życiu rodzinnym;
- duchowo-kulturalnym;
- fizycznym i zdrowotnym.
Pierwotne i największe prawa wychowawcze w stosunku do swoich dzieci mają rodzice.
Nauczyciele wspierają rodziców w dziele wychowania, zatem kierunki działań wychowawczych Szkoły nie mogą być sprzeczne z wolą rodziców, a nauczyciele nie ponoszą całkowitej i wyłącznej odpowiedzialności za efekty wychowania.
Zarówno rodzice jak i szkoła w działaniach wychowawczych uznają nawzajem własne oczekiwania i oczekiwania dziecka.
Pracę wychowawczą szkoły regulują następujące przepisy:
1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej, m.in. art.48 ust.1, art. 53 ust.4, art. 54 ust. 3, art. 70 ust.1, 4, art. 72 ust. 1.
2. Ustawa o Systemie Oświaty, m.in.: Preambuła Ustawy, art.1 ust. 9,10, art. 5 ust.7; art. 22 ust.5, art. 33 ust. 1,3, art. 34a ust.4, art. 40 ust.1,2 i inne,
3. Ustawa Karta Nauczyciela art. 6,
4. Statut szkoły,
5. Podstawy programowe zajęć edukacyjnych,
6. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka,
7. Konwencja Praw Dziecka.
II. WARTOŚCI WYCHOWAWCZE :
1. poszanowanie wartości i godności ludzkiej;
2. aktywne i odpowiedzialne działania na rzecz klasy, szkoły;
3. uczciwość, szczerość;
4. szacunek do języka, kultury i tradycji narodowej;
5. doskonalenie własnej osoby;
7. umiejętność współżycia w rodzinie i społeczności;
9. zdrowy styl życia;
III. PRIORYTETY SZKOŁY
1. Organizowanie procesu rozwoju ucznia ukierunkowanego na jego sukces.
2. Wykształcenie i nauka.
3. Nabywanie przez uczniów umiejętności rozwiązywania konfliktów w sposób akceptowany społecznie w różnych dziedzinach życia, radzenie sobie z własnymi emocjami.
4. Kształtowanie nawyków kultury osobistej.
5. Motywowanie rodziców do współpracy ze szkołą.
6. Propagowanie edukacji prozdrowotnej jako formy zapobiegania uzależnieniom.
7. Wdrażanie do przestrzegania przepisów bezpieczeństwa w szkole i poza nią.
8. Pomoc w odkrywaniu przez uczniów swoich uzdolnień możliwości i własnej indywidualności.
9. Rozwój samorządności.
IV. SYLWETKA ABSOLWENTA
Szkoła chce wychować ucznia, który:
- jest uczciwy, prawdomówny;
- jest odpowiedzialny za siebie i za innych;
- szanuje innych ludzi;
- zna podstawowe zasady dobrego wychowania i stosuje je na co dzień;
- jest świadomy wartości własnego zdrowia i życia – umie powiedzieć „nie” w sytuacjach zagrożenia;
- rozwiązuje konflikty oraz wyraża swoje emocje i uczucia, w sposób akceptowany społecznie;
- zna historię, tradycje i zwyczaje swojego kraju, Narodu, regionu, w którym mieszka, z szacunkiem odnosi się do symboli narodowych.