Rada Rodziców Zespołu Szkół

W OSIELSKU

Rada Rodziców Zespołu Szkół w Osielsku

Program Wychowawczy

Szkolny Program Wychowawczy Zespołu Szkół w Osielsku na rok szkolny 2011/2012


W skład Zespołu Szkół w Osielsku wchodzą:


·         Szkoła Podstawowa w Osielsku;


·         Gimnazjum Nr 2 w Osielsku



 


WYCHOWANIE – jest uczeniem się szczególnego rodzaju – uczeniem się postaw, rozwijaniem wrażliwości, także odkrywaniem swoich zdolności, możliwości, mocnych stron i budowaniem na nich własnej tożsamości i siły. Jest też uczeniem się konstruktywnego radzenia sobie z własnymi brakami, trudnościami i negatywnymi emocjami. Jest budowaniem człowieczeństwa.


Szkoła pragnie zadbać przede wszystkim o pełny, integralny rozwój młodego człowieka w wielu wymiarach jego funkcjonowania, m.in.:



-          intelektualnym;



-          emocjonalnym;



-          społecznym;



-          życiu rodzinnym;



-          duchowo-kulturalnym;



-          fizycznym i zdrowotnym.



Pierwotne i największe prawa wychowawcze w stosunku do swoich dzieci mają rodzice.



Nauczyciele wspierają rodziców w dziele wychowania, zatem kierunki działań  wychowawczych Szkoły nie mogą być sprzeczne z wolą rodziców, a nauczyciele nie ponoszą całkowitej i wyłącznej odpowiedzialności za efekty wychowania.



Zarówno rodzice jak i szkoła w działaniach wychowawczych uznają nawzajem własne oczekiwania i oczekiwania dziecka.



I.                   P0DSTAWA PRAWNA



 



Pracę wychowawczą szkoły regulują następujące przepisy:



 



1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej, m.in. art.48 ust.1, art. 53 ust.4, art. 54 ust. 3, art. 70 ust.1, 4, art. 72 ust. 1.



2. Ustawa o Systemie Oświaty, m.in.: Preambuła Ustawy, art.1 ust. 9,10, art. 5 ust.7; art. 22 ust.5, art. 33 ust. 1,3, art. 34a ust.4, art. 40    ust.1,2 i inne,



3.       Ustawa Karta Nauczyciela art. 6,



4.       Statut szkoły,



5.       Podstawy programowe zajęć edukacyjnych,



6.       Powszechna Deklaracja Praw Człowieka,



7.       Konwencja Praw Dziecka.



 



II.                 WARTOŚCI WYCHOWAWCZE :
1. poszanowanie wartości i godności ludzkiej;



2.       aktywne i odpowiedzialne działania na rzecz klasy, szkoły;
3. uczciwość, szczerość;
4. szacunek do języka, kultury i tradycji narodowej;
5. doskonalenie własnej osoby;
7. umiejętność współżycia w rodzinie i społeczności;
9. zdrowy styl życia;



 



III.             PRIORYTETY SZKOŁY



 



1.       Organizowanie procesu rozwoju ucznia ukierunkowanego na jego sukces.



2.       Wykształcenie i nauka.



3.       Nabywanie przez uczniów umiejętności rozwiązywania konfliktów w sposób akceptowany społecznie w różnych dziedzinach życia, radzenie sobie z własnymi emocjami.



4.       Kształtowanie nawyków kultury osobistej.



5.       Motywowanie rodziców do współpracy ze szkołą.



6.       Propagowanie edukacji prozdrowotnej jako formy zapobiegania uzależnieniom.



7.       Wdrażanie do przestrzegania przepisów bezpieczeństwa w szkole i poza nią.



8.       Pomoc w odkrywaniu przez uczniów swoich uzdolnień możliwości i własnej indywidualności.



9.       Rozwój samorządności.



 



IV.              SYLWETKA ABSOLWENTA



Szkoła chce wychować ucznia, który:



-          jest uczciwy, prawdomówny;



-          jest odpowiedzialny za siebie i za innych;



-          szanuje innych ludzi;



-          zna podstawowe zasady dobrego wychowania i stosuje je na co dzień;



-          jest świadomy wartości własnego zdrowia i życia – umie powiedzieć „nie” w sytuacjach zagrożenia;



-          rozwiązuje konflikty oraz  wyraża swoje emocje i uczucia, w sposób akceptowany społecznie;



-          zna historię, tradycje i zwyczaje swojego kraju, Narodu, regionu, w którym mieszka, z szacunkiem odnosi się do symboli narodowych.